Dysza spryskiwacza - motopiema.pl
  1. « Wróc do  Strona główna
  2. Marki pojazdów

Dysza spryskiwacza - wybierz markę

Dysza spryskiwacza
 Dysza spryskiwacza jest niewielkim elementem najczęściej maski samochodowej bądź plastikowych osłon podszybia. Jest to jeden z zasadniczych elementów całego zintegrowanego systemu oczyszczania szyb w pojazdach.  Jej głównym zadaniem jest namaczanie zebranego na zadanej powierzchni brudu i nadanie wycieraczką właściwego poślizgu aby ich praca była sprawna cicha i przede wszystkim efektywna. Bardzo często dysza spryskiwacza jest także elementem połączonym z systemem oczyszczania reflektorów. Te dysze spryskiwacza na ogół obsługiwane są przez pompki spryskiwacza o znacznie wyższym ciśnieniu, ma to na celu spłukanie zebranego na reflektorach brudu oraz schłodzenie zrobionych z poliwęglanu reflektorów.


Dysza spryskiwcza - rodzaje


Wyróżniamy dwa typy dyszy podstawowe rodzaje dyszy spryskiwacza:


- Strumieniowe – Dysze spryskiwaczy stosowane w większości samochodów przed 2000 rokiem produkcji zbudowane z dwóch( trzech) regulowanych kulowo dysz które pod ciśnieniem wywołanym przez pompkę wtryskiwały strumieniem płyn na szybę. System dość prosty trwały i łatwy w regulacjach. Dysze te miały swoją wadę podawały płyn w sposób punktowy przez co nie były w stanie dostarczyć płynu w taki sposób by uniknąć pracy suchej wycieraczki, to natomiast prowadziło do zwiększenia obciążenia na pióra wycieraczki oraz szybę które znacznie szybciej ulegały przez to zużyciu. Kolejnym mniej znaczącym minusem była ekonomia zużycia samego płyny do spryskiwaczy.

 

 

- Mgłowe - Dysze Spryskiwacza z zastosowaniu innej konstrukcji miały wyeliminować wady dyszy Strumieniowej. Konstrukcja ta jak sama nazwa wskazuje podaje płyn w postaci rozpylonej mgły na szybę to faktycznie niweluje efekt suchej szyby i zwiększa żywotność wycieraczki a sama ilość zużytego płynu wg konstruktorów miała zostać zredukowana o nawet 30 procent. Jednakże i ten system miał pewną nie doskonałość. Wg Specjalistów od bezpieczeństwa faktycznie zwiększył efektywność oczyszczania szyby czołowej jednak sam moment rozpylenia środka myjącego to moment w którym mocno ogranicza się widoczność kierowcy nawet na kilka sekund, to z kolei mogło przyczynić się do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Z pomocą w tym problemie przyszła w 2012 roku firma Valeo konstruując system Aqua Blade
System Aqua Blade- To System dyszy spryskiwacza wbudowanej w pióro wycieraczki, to natomiast skróciło czas ograniczonego pola widzenia do minimum i zwiększyło dodatkowo efektywność czyszczenia szyby o kolejne kilka procent. Początkowo system miał być wyłącznie przeznaczony do samochodów klasy premium oraz drogich samochodów sportowych jednak stopniowo wraz ze wzrostem sprzedaży i popytem zostały one także wprowadzone do sprzedaży „after market” Valeo oczywiście wypuściło kilka wariantów tego Systemu z których najwyższy model miał także funkcję ogrzewania płynu.

Diagnostyka i Podstawowe Awarie Dyszy Sprskiwacza

- zapchana dysza spryskiwacza- podstawowa awaria najczęściej spowodowana nagromadzonym w zbiorniczku osadem z tanich marketowych płynów jakimś ciałem obcym które dostało się do zbiornika bądź najzwyczajniej brudem z zewnątrz- Ten problem bardzo łatwo zaobserwować gołym okiem podczas korzystania z Systemu nie równomiernie rozpylany jest płyn , bądź w przypadku dysz strumieniowych któraś nie podaje płynu na szybę. 
            Rozwiązanie problemu : przedmuchanie Dyszy spryskiwacza sprężonym powietrzem po odłączeniu jej od Przewodów spryskiwacza w kierunku przeciwnym do kierunku płynu. W Skrajnych przypadka wymiana dyszy spryskiwacza na nową
-szyba spryskiwana jest zbyt nisko bądź zbyt wysoko- To problem raczej samochodów które posiadają dysze strumieniowe któryś ze strumieni płynu zostaje podany na Tyle nisko( wysoko) że podczas wyższej prędkości albo w ogóle nie trafia w szybę albo podawany jest na tyle nie właściwie że nie pomaga w oczyszczeniu szyby
            Rozwiązanie Problemu- Tu trzeba poświęcić kilka minut i litrów płynu – regulacja jest dość prosta – w przypadku dysz strumieniowych wystarczy dobra igła – umieszczając ją w Miejscu wypływu płynu korygujemy kierunek przepływu strumienia delikatnie nim poruszając. W przypadku dysz Mgłowych wymagany jest specjalny adapter który umieszczamy w punkcie przepływy i Analogicznie regulujemy góra dół przepływ płynu.