Regulacja połozenia reflektorów - motopiema.pl
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. Marki pojazdów

Regulacja połozenia reflektorów - wybierz markę

Czujnik regulacji ustawienia świateł to nic innego jak czujnik umieszczony z reguły na wahaczu lub drążku reakcyjnym lub drążku stabilizatora w zawieszeniu pojazdu. Odpowiada on za prawidłową wysokość ustawienia promienia świetlnego wysyłanego przez reflektor samochodowy. Jego zadanie jest szczególnie istotne aby utrzymać prawidłową wysokość świateł niezależnie od obciążenia pojazdu.

Czujnik poziomowania świateł stosowany jest głównie przy refletorze z wyładowczym źródłem światła, czyli ksenony (xenony) lub coraz śmielej pojawiające lampy z żarówkami LED. Tutaj szczególnie ważne jest prawidłowe ustawienie ich wysokości, ponieważ strumień świetlny jest bardzo intensywny, a złe ustawienie prowadzi do mocnego oślepienia jadących z przeciwka. Teraz zapewne ktoś może pomyśleć, iż przy stosowaniu tego typu reflektorów w pojazdach przecież stosowane są automatyczne korektory czy czujniki poziomowania świateł, więc nie trzeba nic dotykać czy ustawiać. I tak w większości jest, jednak tzw. wysokość zero "0" ustawienia wysokości świateł, czyli przy nieobciążnym pojeździe, należy ustawić ręcznie pokrętłem regualcyjnym na reflektorze.  A tego możemy dokonać na przykład na stacji kontroli pojazdów przy użyciu specjalnego przyrządu.

Usterki czujnika regulacji świateł/reflektorów.

Głównie to zacieranie się powierzchni współpracujących w przegubach dźwigni stosowanych przy czujniku. Sam czujnik to układ elektroniczny zamknięty w chermetycznej obudowie. Należy więc kontrolować stan samej obudowy oraz przyłącza wtyczki z pinami. Uszkodzenia lub nieszczelności mogą prowadzić do błędnych odczytów ugięcia zawieszenia, a tym samym błędnego sterowania silnikiem ustawienia świateł mijania w reflektorze samochodowym.

Jak dbać o czujnik poziomowania reflektorów?

Najlepiej należy okresowo (np. co pół roku, co rok) sprawdzić stan połączeń przegubowych stosowanych przy czujniku oraz kontrolować stan czystości pinów we wtyczce przycłączeniowej. Należy posmarować miejsca współpracujące dźwigni oraz oczyścić zaśniedziałe styki. Taki zabieg pozwoli na długie i bezproblemowe funkcjonowanie samego czujnika, a nam na cieszenie się z widoczności na drodze.