Świeca żarowa - motopiema.pl
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. Marki pojazdów

Świeca żarowa - wybierz markę

Świece żarowe są instalowane w silnikach wysokoprężnych. Zapewniają, że silnik uruchamia się bezproblemowo w niskich temperaturach. Rozgrzewając komorę spalania pozwala na pewny zapłon podczas wtrysku paliwa. Dzięki temu skraca fazę rozgrzewania a slink pracuje cicho. Jednocześnie niska temperatua nie stanowi problemu do uruchomienia silnka. Świece żarowe muszą zapewniać wysoką temperaturę wspomagania zapłonu w możliwie najkrótszym czasie. Ponadto muszą utrzymywać tę temperaturę niezależnie od warunków brzegowych, a nawet dostosowywać ją w zależności od nich.
Podczas podgrzewania wysoki prąd początkowo przepływa przez wtyczkę wstępnego podgrzewania świec żarowych i cewkę sterującą do cewki grzewczej. Nagrzewanie postępuje szybko i powoduje świecenie strefy grzewczej świecy żarowej. Blask rozprzestrzenia się szybko i po dwóch do pięciu sekundach element grzejny świeci blisko korpusu świecy. W rezultacie dodatkowo wzrasta temperatura cewki sterującej już podgrzanej przez prąd. W rezultacie rezystancja elektryczna cewki sterującej wzrasta, a prąd jest redukowany do takiego stopnia, że nie można uszkodzić żarnika. Dlatego przegrzanie świecy żarowej nie jest możliwe. Jeśli nie ma rozruchu, świeca żarowa jest wyłączana przez urządzenie sterujące czasem świecenia po pewnym czasie czuwania. Starsze pojazdy są w większości wyposażone w świece żarowe, które świecą tylko przed i podczas fazy początkowej rozruchu i pracy silnika.
Nie ma interwału wymiany świec żarowych. Dlatego pozostają w silniku tak długo, aż nie ulegną uszkodzeniu. Prowadzi to trudności z ich wymianą w przypadku uszkodzenia (zapiekaja się).