Napęd wycieraczki - motopiema.pl
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. Marki pojazdów

Napęd wycieraczki - wybierz markę

Napęd mechanizmu wycieraczek.

Napęd wycieraczek- często potocznie nazywany mechanizmem wycieraczek- to prosty mechanizm który jak sama nazwa wskazuje jest odpowiedzialny za pracę „wycieraczek” po szybie. Budowa większości z nich to system cięgien połączonych przegubowo z dwoma bądź trzema osiami przekazującymi moment obrotowy generowany przez silnik napędu wycieraczek. Oczywiście nie od samego początku napęd wycieraczek był napędzany silnikiem elektrycznym. Pierwsze mechanizmy pojawiły się wraz z rozwojem automobilizmu w latach 30 poprzedniego stulecia. Wraz z rozwojem pojawiły się także wycieraczki napędzane silnikiem próżniowym przez pompę ciśnieniową napędzaną z podciśnienia kolektora. Niosło to za sobą wiele wad, jednak największą z nich był fakt, że siła wycieraczek rosła i malała wraz z obrotami silnika. Kolejne rozwiązanie które miało podobny problem występowało wyłącznie w Citroenie 2CV. Tam wycieraczki były napędzane mechanicznie tą samą linką która napędzała prędkościomierz, oczywiście podczas szybkiej jazdy wycieraczki sprawdzały się bardzo dobrze, gorzej jednak było gdy pojazd się zatrzymał. Tu producent zastosował rozwiązanie zastępcze w postaci ręcznego mechanizmu wycieraczek.
Poza rozwiązaniami niepowtarzalnymi opisanymi powyżej a zarazem z początkami elektryfikacji podzespołów sterujących w większości pojazdów wszelkie nietypowe rozwiązania zastąpiły silniki elektryczne. Większość pojazdów wyposażonych w wycieraczki posiadają mechanizmy w systemie obrotowym, w którym jedno ramie podłączone do silnika napędza kolejne cięgna.

Mechanizmy wycieraczek możemy podzielić na kilka typów:

  • jednostronne – najbardziej popularny system mechanizmu, gdzie występują dwa ,trzy pióra wycieraczek, które podczas pracy wyrzucają one nagromadzą wodę w jednym kierunku, w zależności od regionu oraz ruchu w prawą lub lewą stronę. Wyjątkiem był Mercedes W140 tu nie zależnie od regionu wycieraczki zawsze „zbierały” w prawą stronę.
  • przeciwsobne - to system, który występował w starszych Mercedesach, aktualnie w większej gamie samochodów, głównie z szybami o dużej powierzchni (Opel Meriva , Seat Leon II itp.). Tutaj pióra wycieraczek są zamontowane niejako naprzeciw siebie. Pióra zwykle są dość długie, podczas pracy jedno pióro wyrzuca w prawo a drugie w lewo. Rozwiązanie to jest dosyć drogie w produkcji, jednak ze względu na układ potrafią dobrze oczyścić pole szyby. Rozwiązanie to z biegiem lat także uległo rozwojowi. Aktualnie możemy wyróżnić dwa rodzaje. Mianowicie, w którym wycieraczki zbierają z dołu ku górze rozchodząc się na boki oraz takie gdzie wycieraczki w stanie spoczynku umiejscowione są wzdłuż słupków bocznych szyby, a w trybie pracy zgarniają w dół zbiegając się na podszybiu.
  • jednoramienne centralne -  tu mechanizm i silnik wycieraczek to niemal jedno i to samo. Rozwiązanie to stosowane było raczej w starszych konstrukcjach Fiata (Uno, Panda), Łady czy Jaguara. Często występowało również w sportach motorowych w celu ograniczenia wagi. Konstrukcja ta była tania i skuteczna lecz przy większych opadach deszczu potrafiła być nieefektywna.
  • jednoramienne w układzie M – rozwiązanie tego typu stosował głównie Mercedes w latach 80-90  oraz Subaru. Tutaj, podobnie jak w centralnym mechanizmie, wycieraczki były umieszczony na środku szyby. Główna różnica to taka, że sam mechanizm był skomplikowany, gdyż prócz typowego ruchu osiowego prawo-lewo wykonywał dodatkowo ruch promieniowy momencie gdy ramię osiągnęło kąt 45 stopni. Wówczas  wysuwał się kilka centymetrów by oczyścić centralną część szyby od strony prawej aż do lewej i następnie przy tym samym kącie wracając do położenie spoczynkowego na podszybiu. To rozwiązanie miało na celu oczyszczenie jak największej powierzchni szyby przy możliwie dużej efektywności. Sam mechanizm wycieraczki wykonujący ruch obrotowy był trwały lecz mechanizm wysuwania z biegiem lat potrafił się popsuć, co wiązało się z drogą naprawą.
  • typ Pantograf  – tego typu mechanizmy najczęściej spotykane są w pojazdach typu Autobusy , oraz Okrętach i Łodziach. Tutaj pojedyncze pióro wycieraczki połączone jest z dwoma ramionami, które w połączeniu z mechanizmem napędu tworzy kombinację mechanizmów wycieraczek klasycznych z przeciwsobnymi. System ten miał zapewnić przede wszystkim zwiększony docisk pióra do szyby oraz możliwość pracy na niemal płaskich powierzchniach pod wysokim kątem.

 

Oprócz wymienionych powyżej rozwiązań, można wyróżnić także mechanizmy napędu wycieraczek typu pojedyncze jednostronne ( Yaris III, Audi A2) oraz rozwiązania związanie wyłącznie z konkretnym modelem pojazdu- tyczy się to głównie pojazdów sportowych pochodzących z ubiegłego stulecia.
Mechanizmy wycieraczek to temat głównie dotyczący szyby czołowej. Jednak kilka rozwiązań z wymieniowych powyżej występuje także dosyć powszechnie w systemach oczyszczania szyby tylnej. Mogą być także połączone z systemami oczyszczania reflektorów (np. Volvo).

 
Najczęstsze problemy związane z mechanizmem napędu wycieraczek:

  •  zacierające się osie mechanizmu – mają najczęściej podłoże w wyraźnym braku higieny pojazdu, brakiem okresowych przeglądów w zakresie podszybia. Brud i brak poprawnego smarowania przegubów oraz osi z czasem doprowadza do zmniejszenia siły wyrzutu oraz z czasem wyraźnym hałasem dobiegającym z podszybia . Niestety w takiej sytuacji najczęściej mechanizm po zatarciu ulega zniszczeniu, a tutaj rozwiązaniem jest jedynie wymiana na nowy.
  • pękające przeguby cięgien – to jeden z przypadków który może (nie musi) być pokłosiem zacierania się osi mechanizmu. Pojawiające się zbyt duże siły oporu oraz naprężenia mogą doprowadzić do zatrzymania jednego bądź obu piór. Efektem tego, w ekstremalnym przypadku, może być jego uszkodzenie. Tu rozwiązaniem jest próba wymiany uszkodzonego cięgna lub całego mechanizmu. Bardzo częstą ofiarą tego problemu jest Opel Corsa C.