ESP - dynamiczna regulacja toru jazdy - motopiema.pl
  1. « Wróc do  Strona główna
  2. Marki pojazdów

ESP - dynamiczna regulacja toru jazdy - wybierz markę

Czujnik prędkości koła / czujnik ABS.

Czujniki kół, zwane także czujnikami prędkości kół, ich zadaniem jest rejestrowanie prędkości poszczególnych kół pojazdu i przekazywaniu tej informacji w postaci sygnału (impulsów) do jednostki sterującej układu hamowania ABS lub kontroli trakcji ESP®. Rozróżnia się aktywne i pasywne czujniki koła.

Czujniki prędkości kół dostarczają informacji sterownikom (silnika, skrzyni) umożliwiającym prawidłowe funkcjonowanie innych podzespołów, odgrywając ważną rolę w systemie bezpieczeństwa jazdy oraz ochrony środowiska. Dzięki ich działaniu pojazd zapewnia pasażerom wyższą dynamikę jazdy, komfort podróżowania, niskie zużycie paliwa, małą emisję szkodliwych składników spalin, obniżenie emisji CO2. Ponadto zapewniają bezpieczeństwo jazdy oraz ochronę środowiska.

Zadania czujników prędkości koła

Układy przeciwblokujące (ABS) są aktualnie standardem dla wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów w Europie.

Zadaniem czujników prędkości koła, zwanych też czujnikami ABS-u, jest rejestrowanie prędkości poszczególnych kół i przekazywanie tych informacji w postaci sygnału do jednostki sterującej ABS lub ESP®. Nowej generacji czujniki rejestrują również kierunek obrotu koła. Na podstawie tych informacji jednostka sterująca ABS może rozpoznać, które koła zaczynają się blokować i system, poprzez sygnały z jednostki sterującej, może podjąć środki zaradcze aby koła obracały się na granicy blokowania, gdy hamulec wciśnięty jest do oporu. Dodatkowo gdy system jest zintegrowany z jednostką sterująca ESP®, nie pozwala na utratę stabilności pojazdu, np. przy pokonywaniu łuków. Stabilizując tor jazdy dba o bezpieczeństwo podróżujących.

Pamiętajmy zadaniem systemu ABS nie jest skrócenie drogi hamowania. Głównym zadaniem systemu ABS jest zachowanie kierowalności pojazdu podczas gwałtownego hamowania, np. w celu ominięcia przeszkody.

Zadaniem ESP jest stabilizacja toru jazdy. Dzięki sygnałom z czujników prędkości, czujników ruchu pojazdu oraz czujników przechyłowych pojazdu (siły boczne, momenty) zadanie stabilizacji pojazdu może być realizowane.

Rodzaje czujników

Czujniki pasywne

W mniej zaawansowanych układach ABS stosouje się tak zwane czujniki pasywne obrotów kół. Działają one na zasadzie indukcji i dostarczając sygnał w postaci zmiany napięcia do elektronicznej jednostki sterującej, która przeywarza sygnał na prędkość koła. Czujniki te zwykle zamontowane sa w pobliżu piasty koła, na której zamocowany jest pierścień z rowkami. Podczas obrotu koła czujnik odczytuje informacje z pierścienia. Wada ich jest to, że działają dopiero powyżej prędkości 6km/h.

Czujniki aktywne

ABS został rozszerzony o funkcje ESP® oraz kontroli antypoślizgowej podczas ruszania (ASR). Ze względu na to systemy czujników muszą odbierać prędkość kół przy niskich predkościach obrotowuych nawet do zatrzymania. W tym celu stosowane są aktywne czujniki prędkości kół. Działają one na zasadzie magnetorezystancji: zasilane napięciem i odbijają sygnał z bieżni magnetycznej. Główną zaletą tych czujników, jest: rejestrowanie małych prędkości kół, odczyt kierunku obrotu, działają w szerokim zakresie temperatur, odporne na korozję.