Bęben hamulcowy - motopiema.pl
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. Marki pojazdów

Bęben hamulcowy - wybierz markę

ALFA ROMEO ALFA ROMEO AUDI AUDI BMW BMW CHEVROLET CHEVROLET CHRYSLER CHRYSLER CITROËN CITROËN DACIA DACIA DODGE DODGE FIAT FIAT FORD FORD HONDA HONDA HYUNDAI HYUNDAI JEEP JEEP KIA KIA LAND ROVER LAND ROVER MAZDA MAZDA MERCEDES-BENZ MERCEDES-BENZ MITSUBISHI MITSUBISHI NISSAN NISSAN OPEL OPEL PEUGEOT PEUGEOT RENAULT RENAULT SAAB SAAB SEAT SEAT SKODA SKODA SUZUKI SUZUKI TOYOTA TOYOTA VOLVO VOLVO VW VW
ABARTH ABARTH AMC AMC ASIA MOTORS ASIA MOTORS ASTON MARTIN ASTON MARTIN AUSTIN AUSTIN AUSTIN-HEALEY AUSTIN-HEALEY AUTOBIANCHI AUTOBIANCHI AUVERLAND AUVERLAND BAOJUN (SGMW) BAOJUN (SGMW) BARKAS BARKAS BEDFORD BEDFORD BERTONE BERTONE BOGDAN BOGDAN BOND BOND BOVA BOVA BUICK BUICK BUICK (SGM) BUICK (SGM) BYD BYD CADILLAC CADILLAC CARBODIES CARBODIES CHANGAN CHANGAN CHANGFENG CHANGFENG CHERY CHERY CHEVROLET (SGM) CHEVROLET (SGM) CHEVROLET (SGMW) CHEVROLET (SGMW) CITROËN (DF-PSA) CITROËN (DF-PSA) DAEWOO DAEWOO DAF DAF DAIHATSU DAIHATSU DALLAS DALLAS De La Chapelle De La Chapelle DENNIS DENNIS DONGFENG (DFAC) DONGFENG (DFAC) DR DR DS DS ENGLON ENGLON ERF ERF EUNOS EUNOS EVERUS EVERUS FAW (JILIN) FAW (JILIN) FAW (TIANJIN) FAW (TIANJIN) FENGXING FENGXING FIAT (NANJING) FIAT (NANJING) FODEN TRUCKS FODEN TRUCKS FORD (CHANGAN) FORD (CHANGAN) FORD ASIA / OCEANIA FORD ASIA / OCEANIA FORD AUSTRALIA FORD AUSTRALIA FORD USA FORD USA FSO FSO GAZ GAZ GEELY GEELY GEO GEO GERMAN E-CARS GERMAN E-CARS GLEAGLE GLEAGLE GMC GMC GME GME GREAT WALL GREAT WALL GURGEL GURGEL HAFEI HAFEI HINO HINO HOLDEN HOLDEN HONDA (DONGFENG) HONDA (DONGFENG) HONDA (GAC) HONDA (GAC) HONGQI HONGQI HYUNDAI (BEIJING) HYUNDAI (BEIJING) INFINITI INFINITI INNOCENTI INNOCENTI INOKOM INOKOM ISUZU ISUZU IVECO IVECO JAC JAC JENSEN JENSEN JMC JMC KIA (DYK) KIA (DYK) LADA LADA LANCIA LANCIA LDV LDV LEYLAND-INNOCENTI LEYLAND-INNOCENTI LIFAN LIFAN LTI LTI MAHINDRA MAHINDRA MAHINDRA RENAULT MAHINDRA RENAULT MAN MAN MAPLE (SMA) MAPLE (SMA) MARUTI MARUTI MARUTI SUZUKI MARUTI SUZUKI MAZDA (CHANGAN) MAZDA (CHANGAN) MEGA MEGA MERCURY MERCURY METROCAB METROCAB MG MG MG (NANJING) MG (NANJING) MG (SAIC) MG (SAIC) MINI MINI MINICORD MINICORD MORRIS MORRIS MOSKVICH MOSKVICH NAZA NAZA NEOPLAN NEOPLAN NISSAN (DFAC) NISSAN (DFAC) NISSAN (ZHENGZHOU) NISSAN (ZHENGZHOU) OLDSMOBILE OLDSMOBILE PANTHER PANTHER PERODUA PERODUA PEUGEOT (DF-PSA) PEUGEOT (DF-PSA) PIAGGIO PIAGGIO PLYMOUTH PLYMOUTH PONTIAC PONTIAC PORSCHE PORSCHE PREMIER PREMIER PROTON PROTON PUCH PUCH RANGER RANGER RAVON RAVON RELIANT RELIANT RENAULT TRUCKS RENAULT TRUCKS RIICH RIICH RILEY RILEY ROVER ROVER SANTANA SANTANA SCANIA SCANIA SCION SCION SETRA SETRA SKODA (SVW) SKODA (SVW) SMART SMART SOUEAST SOUEAST SSANGYONG SSANGYONG SUBARU SUBARU SUZUKI (CHANGAN) SUZUKI (CHANGAN) SUZUKI (CHANGHE) SUZUKI (CHANGHE) TALBOT TALBOT TATA TATA TOYOTA (FAW) TOYOTA (FAW) TOYOTA (GAC) TOYOTA (GAC) TRABANT TRABANT TRIUMPH TRIUMPH VAN HOOL VAN HOOL VAUXHALL VAUXHALL VENUCIA VENUCIA VW (FAW) VW (FAW) VW (SVW) VW (SVW) WARTBURG WARTBURG WOLSELEY WOLSELEY WULING (SGMW) WULING (SGMW) YUGO YUGO ZASTAVA ZASTAVA ZAZ ZAZ ZHONGHUA(BRILLIANCE) ZHONGHUA(BRILLIANCE) ZOTYE ZOTYE

Bęben hamulcowy

Zadanie bębna hamulcowego jest w zasadzie takie samo jak tarczy hamulcowej, czyli:

  • zwalnia ruch obrotowy kołą na wskutek hamowania
  • musi w zancznym stopniu pochłaniać i rozpraszać ciepło wytwarzane podczas hamowania

Z punktu widzenia bezpieczeństwa bęben hamulcowy jest bardzo ważnym elementem układu hamlcowego. To włąsnie on przenosi największe obciążenia. W związku z tym powinien odznaczać się dużą odpornością na zużycie (ścieranie) oraz zapewniać długą żywotność. Niezawodne działanie tego rodzaju hamulca może zostać zagwarantowane, gdy bęben nie osiągnie zużycia granicznego (czyli średnica wewnętrza nie osiągnie wymiarów granicznych, aby zapewnić sztywność bębna) oraz nie ulegnie on uszkodzeniu mechnicznemu lub termicznemu. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek nieoiżądane zjawiska przedstawione powyżej, bęben katagorycznie musi zostać wymieniony, aby sprawność układu była zachowana na maksymalnym poziomie. Pamiętajmy, iż bębny należy wymieniać parami, tzn. bęben lewy i prawy danej osi.

Działanie bębna hamulcowego

Bęben hamulcowy wraz ze szczękami hamulcowymi tworzy parę cierną. Szczęka hamulcowa, która dociskana jest do wewnętrznej powierzchni bębna powoduje hamowanie koła. Ponieważ tarcie wywołane pracą układu powoduje wzrost temperatury, szczególnie ważne jest, aby bęben charakteryzował się wysoką odpornością na przegrzanie, zachowując przy tym wysoki współczynnik tarcia. Należy pamiętać, że wraz ze wzrostem temperatury powierzchni trących współczynik tarcia maleje, co powoduje spadek skuteczności hamowania.

Bęben hamulcowy musi charakteryzować się stabilnymi wymiary podczas przenoszenia obciążeń. Jest to główny parametr, który zapewnia brak owalizowania sie bębna w miarę eksploatacji. Średnica bębna nie może przekraczać dopuszczalnego poziomu pod obciążeniem i w wysokich temperaturach. Aby zapewnić w miarę stały współczynnik tarcia, na połączenieu bębna i szczeki hamulcowej, oraz niezawodne hamowanie, bęben hamulcowy powinien charakteryzowąć się następującymi parametrami:

  •     odpowiednia chropowatość powierzchni ciernej
  •     wysoka przewodność cieplna
  •     zdolność do rozpraszania ciepła
  •     możliwie wąska tolerancja kształtu i położenia podczas przenoszenia obciążeń (brak owalizacji)

W aktualnych rozwiązaniach stosuje się bębny hamulcowe występujące jako osobne elemety oraz jako element zintegrowany z łózyskiem koła. Element zintegrowany oczywiście podnosi koszty związane z wymianą bębna, ale ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Jak wiadomo bęben hamulcowy jest narażony na czynniki zewnętrzne dlatego stosuje się pokrycia natykorozyjne powierzchni zewnętrznej bębna przeciwdziałając korozji oraz zapewniając długą i bezpieczną eksploatację.