Pompa hamulcowa - motopiema.pl
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. Marki pojazdów

Pompa hamulcowa - wybierz markę

Pompa hamulcowa

Poma hamulcowa, zwana także głównym cylindrem hamulcowym, ma za zadanie przekształcenie nacisku wywieranego na pedał hamulca na siłę ciśnienia hydraulicznego. Dzieje się tak, iż tłoczek połączony za pomoca dźwigni z pedałem hamulca, napiera na płyn hamulcowy znajdujący się w cylindrze pompy. Tak uzyskane ciśnienie hydrauliczne przekazywane jest za pomocą przewodów hamulcowych to elementów wykonawczych, tłoczka w zacisku lub tłoczka w cylinderku hamulcowym. Pompa hamulcowa to element stosowany zarówno w układach hamulcowych tarczowych oraz bębnowych.

Rozróżniamy dwa rodzaje układów hamuclowych w samochodach. Jeden z nich to obwód gdy przewody z pompy hamulcowej biegną bezpośrednio do elementów wykonawczych typu tłoczek zacisku lub tłoczek cylinderka. Drugi rodzaj układu, to układ gdy przewody z pompy hamulcowej połączone sa z pompą ABS-u. Wniej następuje dodatkowy wzrost lub spadek ciśnienia w przewodach. Dzięki temu następuje regulacja ciśnienia, a co za tym idzie zmienna wartość sily hamowania na poszczególnych kołach.

W każdym z tych typów wyróżniamy dwa układy pośrednie  w pompie, tył - przód, po przekątnej. Stosuje się w celu bezpieczeństwa, gdy jedna sekcja ulegnie awarii, aby była zachowana możliwość zatrzymania pojazdu.

Kierowca podczas jazdy naciska na pedał hamulca kilkadziesiąt lub kilkaset razy. Z reguły nie zdaje sobie z tego sprawy. Dopiero, gdy układ zaczyna niedomagać  kierowca odczuwa możliwość występowania problemu z hamulcem. Gdy wystapi jakakolwiek awaria układu nalezy bezwzględnie udać się warsztatu w celu zdiagnozowania problemu. kategorycznie zabrania się użtykowania pojazdu z niesprawnym układem hamulcowym.