Urządzenie wspomagające siłę hamowania - motopiema.pl
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. Marki pojazdów

Urządzenie wspomagające siłę hamowania - wybierz markę

Wspomaganie hamulca

Wspomaganie hamulca zwane "serwem" wspiera siłę przyłożoną przez kierowcę na pedał hamulca. Siła ta bezpośrednio oddziaływuje na tłoczek pompy hamulcowej. Stosowane "serwa" (wspomaganie hamulca) wystepują jako układy podciśnieniowe. W obudowie serwa, w jej środkowej części, znajduje się membrana, która połączona jest tłoczkiem pompy hamulcowej. Gdy kierowca naciska na pedał hamulca, za pomocą dźwigni siła jest przekazywana na tłoczek pompy hamulcowej. W tym samym czasie zawory będące w serwie zamykają się i następuje zrównanie się podciśnienia z ciśnieniem atmosferycznym, w skutek czego membrana wspomaga siłę nacisku na tłoczek pompy.

Hamulec jest najważniejszym układem bezpieczeństswa, dlatego należy dbać o jego prawidłowe działanie. Dzięki stosowaniu wspomagania hamulca kierowca może użyć mniej siły aby uzyskać porządany efekt hamowania. Jakakolwiek niesprawność układu wspomagania hamowania skutkuje użyciem większej siły nacisku na pedał hamulca przez kierowcę pojazdu. Z reguły efekt zanikania wspomagania postępuje wolno i kierowca nie zdaje się zwracać na to uwagi. Dopiero po osiągnięciu zerowego wspomagania daje się odczuwać, ze jednak układ nie działa prawidłowo. Oczywiście zdarzają sie sytuacje, iż układ przestaje działać nagle, bo wystąpi np. uszkodzenie membrany serwa lub brak podciśnienia.

Jak sprawdzić czy układ wspomagania hamulca działa poprawnie:

  •     "zgaś" silnik
  •     naciśnij kilkakrotnie na pedał hamulca, do momentu wystąpienia dużego oporu
  •     przytrzymaj wciśnięty pedał hamulca
  •     uruchom silnik -> Jeśli pedał hamulca zacznie "wpadać" w podłogę oznacza to, że wspomaganie hamulca działa prawidłowo

 

Należy pamiętać, że wspomaganie hamulca działa tylko gdy silnik jest uruchomiony. Oznacza to, że podczas holowania pojazdu musimy używać tylko i wyłącznie siły własnych mięśni.

Typy wspomagania hamulca:

  • układy podciśnieniowe
  • wspomaganie hydrauliczne

Układy podciśnieniowe

Większość samochodowych układów hamulcowych ma podciśnieniowe wspomaganie siły hamowania. Wykorzystują one podciśnienie, które jest wytwarzane w silnikach benzynowych w kolektorze dolotowym silnika. Kolektora z serwem połączony jest za pomocą przewodu powietrznego. W silnikach wysokoprężnych wspomaganie jest realizowane poprzez połącznie serwa z pompą próżniową.

Wspomaganie hydrauliczne

Układ ten wykorzystuje ciśnienie wytwarzane przez pompę hydrauliczną. Pompa napędzana jest przez zintegrowany w niej silnik. Hydrauliczny układ wspomagania hamulców stosowany jest głównie w pojazdach, w których występuje niskie podciśnienie w układzie dolotowym (silniki z turbiną lub sprężarką).

 

Zasada działania serwa.

Serwo (wzmazniacz) hamulca jest podzielony na dwie komory za pomocą zintegrowanej membrany. W stanie niehamowanym w obu komorach występuje podciśnienie wytwarzane przez silnik. Gdy kierowca naciśnie na pedał hamulca komory są uszczelniane. W tym samym czasie otwiera się zawór, który pozwala, aby ciśnienie atmosferyczne wpłynęło do serwa od strony pedału hamulca.

W tym momencie po jednej stronie membrany (po stronie pedału) panuje ciśnienie atmosferyczne, a po drugiej stronie (po stronie pompy hamulcowej) występuje podciśnienie. Efektem tego jest wciągniecie membrany połączonej tłoczkiem w kierunku pompy hamulcowej. Dzięki temu siła nacisku na tłoczek jest zwiększona.

Gdy kierowca puści pedał hamulca lub zmniejszy siłę nacisku, obie komory w serwie zostaną ponownie połączone przez otwarcie zaworu wewnętrznego. Zawór zewnętrzy od strony pedału zamyka się ponownie i w obu komorach znów występuje podciśnienie.