Mechanizm różnicowy - motopiema.pl
ACURA / RSX coupe (DC_) / 2.0
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. « Wróc do  Napęd osi
  3. Mechanizm różnicowy
Kategorie
Strona zabudowy
Filtruj

Mechanizm różnicowy do ACURA RSX coupe (DC_) 2.0 (116[kW] 158[KM])

Strona: z 1

Filtruj wg. producentów

Zaznacz wszystkich

SIMER. HONDA JAZZ 1.2 84- CORTECO 19035233B

Pierścień uszczelniający wału, różnicowy

Kod produktu: 19035233/COR

Producent: CORTECO

Wysokość 1 [mm]: 8 Wysokość 2 [mm]: 11,5 Materiał: ACM (poliakryl-kauczuk) Rodzaj gwintu: Gwint prawoskrętny Średnica zewnętrzna 1 [mm]: 58
Strona zabudowy: Oś przednia Strona zabudowy: wylot Strona zabudowy: z prawej
Wysokość 1 [mm]: 8 Wysokość 2 [mm]: 11,5 Materiał: ACM (poliakryl-kauczuk) Rodzaj gwintu: Gwint prawoskrętny Średnica zewnętrzna 1 [mm]: 58
12,37 zł
brutto / SZT.
Dostępny

Duża ilość

Strona: z 1

Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy to element układu napędowego, który ma za zadanie kompensować różnice prędkości kół na osiach napędzanych, które występują podczas pokonywania zakrętów.

Zasada działania mechanizmu różnicowego

Podczas pokonywania zakrętów koła na osi napędzanej oraz nienapędzanej muszą pokonywać różne odległości, tzn. że pokonują zakręt o różnych promieniach skrętu. Jak wiadomo koło wewnętrzne poruszając się po mniejszym promieniu skrętu przemierza mniejszą odległość niż koło zewnętrzne. Świadczy to o tym, że koła muszą obracać się z różną prędkością obrotową. Aby zapobiec uślizgiwaniu się kół stosuje się mechanizm różnicowy, który kompensuje różnicę prędkości obrotowej kół i równomiernie rozdziela moment obrotowy między oba koła napędowe. Jest to niewątpliwa zaleta układu. Jednak układ posiada również wady. Mianowice, gdy jedno z kół napędowych straci przyczepność, to drugie koło obraca się z tym samym momentem obrotowym. Efektem takiego działania jest niemożność ruszenia na oblodzonej nawierzchni gdy jedno z kół stoi na lodzie. Koło stojące na lodzie, czyli z minimalną przyczepnością, przejmuje maksymalny moment do pokonania oporu toczenia. Efektem tego jest obracające się koło na lodzie a pojazd stoi w miejscu. Aby zapobiec takiemu zachowaniu stosuje się opory toczenia kół mechanizmu różnicowego, stosując sprzęgła cierne lub blokady mechaniczne.

Aktualnie stosowane oraz najmocniej rozpowszechnione są przekładnie różnicowe, które posiadają konstrukcję przekładni stożkowej. W przekładni takiej moment przekazywany jest na koło talerzowe mechanizmu różnicowego (poprzez wałek atakujący lub koło zębate skrzyni) a następnie poprzez koła koronowe (połączone z obudową układu różnicowego) oraz satelity na półosie napędowe. Oznacza to, że gdy pojazd porusza się na wprost, koła mechanizmu różnicowego nie maja za wiele do roboty, jednak gdy pojazd pokonuje zakręt, mechanizm różnicowy musi wyrównać prędkości obrotowe koła wewnętrznego oraz zewnętrznego.

Brak mechanizmu różnicowego prowadziłby do znacznego naprężenia i poślizgu opon. Odczuwalne byłoby to zwłaszcza podczas pokonywania ostrych zakrętów.

Zalety mechanizmu różnicowego

Mechanizmy różnicowe zapewniając swobodne kręceniu się poszczególnych kół napędowych zapewniają mniejsze zużycie opon i mniejsze obciążenie wałów napędowych podczas pokonywania zakrętów.

Nowe typy mechanizmów różnicowych pozwalają zaoszczędzić do 70 procent masy dzięki nowoczesnym konstrukcjom. Zaletą jest możliwość zaoszczędzić paliwo. Lekkie mechanizmy różnicowe są kluczowym elementem innowacyjnych rozwiązań elektromobilności, takich jak kompaktowe elektryczne osie do pojazdów hybrydowych i pojazdów elektrycznych.