Wał napędowy / półoś napędowa - motopiema.pl
ACURA / RDX / 2.3 Turbo
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. « Wróc do  Napęd kół
  3. Wał napędowy / półoś napędowa
Kategorie

Wał napędowy / półoś napędowa do ACURA RDX 2.3 Turbo (179[kW] 243[KM])

Strona: z 1

Filtruj wg. producentów

Zaznacz wszystkich

SIMER. HONDA CR-V 3,5 V6 06- FEBEST 95HAY-40560812L

Pierścień uszczelniający, wał napędowy

Kod produktu: FST95HAY-40560812L

Producent: FEBEST

Grubość [mm]: 8 Ciężar [kg]: 0,026 Średnica wewnętrzna [mm]: 40 średnica zewnętrzna [mm]: 56 Długość opakowania [cm]: 5,6 Szerokość opakowania [cm]: 5,6 Wysokość opakowania [cm]: 1,2
Typ skrzyni biegów: AT Rok modelowy od: 2007 Rok modelowy do: 2009
Grubość [mm]: 8 Ciężar [kg]: 0,026 Średnica wewnętrzna [mm]: 40 średnica zewnętrzna [mm]: 56 Długość opakowania [cm]: 5,6 Szerokość opakowania [cm]: 5,6 Wysokość opakowania [cm]: 1,2
13,60 zł
brutto / SZT.
Dostępny

Duża ilość

SIMER. WAŁU HONDA ACCORD 2,2CTDI 04- FEBEST 95HAY-35540811R

Pierścień uszczelniający, wał napędowy

Kod produktu: FST95HAY-35540811R

Producent: FEBEST

Grubość [mm]: 8 Ciężar [kg]: 0,025 Średnica wewnętrzna [mm]: 35 średnica zewnętrzna [mm]: 54 Długość opakowania [cm]: 5,4 Szerokość opakowania [cm]: 5,4 Wysokość opakowania [cm]: 1,1
Typ skrzyni biegów: AT Rok modelowy od: 2007 Rok modelowy do: 2009
Grubość [mm]: 8 Ciężar [kg]: 0,025 Średnica wewnętrzna [mm]: 35 średnica zewnętrzna [mm]: 54 Długość opakowania [cm]: 5,4 Szerokość opakowania [cm]: 5,4 Wysokość opakowania [cm]: 1,1
20,36 zł
brutto / SZT.
Dostępny

Mała ilość

SIMER. WAŁU HONDA ACCORD 2,0 03- FEBEST 95GBY-43580707R

Pierścień uszczelniający, wał napędowy

Kod produktu: FST95GBY-43580707R

Producent: FEBEST

Grubość [mm]: 7 Ciężar [kg]: 0,023 Średnica wewnętrzna [mm]: 41,6 średnica zewnętrzna [mm]: 58,25 Długość opakowania [cm]: 5,8 Szerokość opakowania [cm]: 5,8 Wysokość opakowania [cm]: 0,7
Typ skrzyni biegów: AT Rok modelowy od: 2007 Rok modelowy do: 2009
Grubość [mm]: 7 Ciężar [kg]: 0,023 Średnica wewnętrzna [mm]: 41,6 średnica zewnętrzna [mm]: 58,25 Długość opakowania [cm]: 5,8 Szerokość opakowania [cm]: 5,8 Wysokość opakowania [cm]: 0,7
20,80 zł
brutto / SZT.
Dostępny

Mała ilość

Strona: z 1

 Wał napędowy – półoś napędowa

Wał napędowy oraz półoś napędowa przenosi moc oraz moment obrotowy pochodzący silnika. Za pośrednictwem skrzyni biegów lub mechanizmu różnicowego ruch obrotowy przenoszony jest na koła, które poruszają się po jezdni. Wał jak i półoś kompensuje także zmiany kąta i długości, które wynikają z ugięć zawieszenia spowodowanymi przez podłoże po jakim toczy się pojazd.

Co to jest wał napędowy i z czego się składa?

Wał napędowy jest elementem układu napędowego, który ma za zadanie przenosić moment obrotowy silnika ze skrzyni, reduktora lub mechanizmu różnicowego. Moment ten przenoszony jest ostatecznie na koła pojazdu.

Wał napędowy składa się z reguły z rury cienkościennej zakończonej widełkami do współpracy z krzyżakiem lub zakończony wielowypustem do połączenia z kolejnym wałem. Na jego budowę mogą składać się jeszcze podpory wału lub sprzęgła.

Co to jest półoś napędowa i czego się składa?

Półoś napędową można również nazwać wałem napędowym. Jednak budowa półosi napędowej jest nieco inna. Jej zadanie to także przenoszenie momentu obrotowego pochodzącego z silnika poprzez skrzynię biegów lub mechanizm różnicowy na koła pojazdu. Półoś napędowa zbudowana jest zwykle jako pełny wałek z wieloklinem połączony z przegubem napędowym (przegub kulowy Rzeppa, Birfielda). Od strony koła jest to zwykle przegub homokinetyczny, który synchronizuje momenty i siły pochodzące od napędu oraz od koła. Przegub napędowy musi być tak zaprojektowany aby skutecznie przenosić moment obrotowy osi kierowanej, nawet pod kątem przekraczającym 50 stopni. Kąty pochodzące od kół osi tylnej (lub nieskrętnej) są znacznie mniejsze.

Zadania jakie muszą spełnić wały oraz półosie napędowe.

Podczas jazdy wały napędowe oraz półosie są ciągle narażone na maksymalne obciążenia pochodzące od silnika jak i od kół pojazdu. Oprócz dużych kątów zgięcia i odległości przemieszczenia przeguby i ich osłony gumowe muszą wytrzymywać temperatury od minus 40 ° C do plus 120 ° C. Wszystkie komponenty czyli części układu napędowego są być bezobsługowe. Dzięki temu mogą przenosić wymaganą moc oraz moment obrotowy we wszystkich prędkościach obrotowych i w pełnych zakresach prędkości pojazdu z niezmienną i niezawodną synchronizacją.

Uszkodzenia wałów i półosi napędowych oraz ich części składowych.

Problemy z półosią napędową a konkretnie przegubem napędowym są zwykle zauważalne organoleptycznie poprzez odgłosy stukania („strzelania”) podczas pokonywania ciasnych zakrętów lub podczas przyspieszania. Gdy stosowany  jest przegub pośredni (zwykle na dłuższej półosi) tzw.tripod, objawami jego zużycia są wibracje pojazdu podczas przyspieszania. Do tego mogą dojść uszkodzenia osłon gumowych na przegubach. Uszkodzenie to może spowodować wypłukanie wnętrza przegubu ze smaru oraz dostanie się do elementów współpracujących zanieczyszczeń drogowych, jak piasek. Ta częsta awaria powoduje uszkodzenie przeguby i pojawienie się wspomnianych stuków.

Problemy z wałem napędowym można odczuć jako wibracje pojazdu podczas przyspieszania lub podczas jazdy ze stałą prędkością rezonansową dla uszkodzenia. Elementy, które ulegają uszkodzeniu przy wale napędowym to głównie krzyżaki oraz podpory łożyskowe.

Reasumując możliwe uszkodzenia to:

    - zużycie współpracujących elementów

    - uszkodzenia osłon gumowych

    - stosowanie niskiej jakości smarów

    - niewłaściwa obsługa podczas montażu i demontażu

Jak dbać o wał napędowy, półoś napędową oraz przeguby?

Aby zapewnić jak najdłuższą żywotność wałów napędowych, półosi oraz przegubów napędowych należy regularnie weryfikować ich stan. W zupełności wystarczy organoleptyczne spojrzenie na cały układ, czy nie posiada uszkodzeń mechanicznych, czy stan osłon gumowych jest należyty, czy nie ma wycieków środka smarnego, czy nie uszkodził się krzyżak lub jego szklanka. O stanie ogólnym układu napędowego możemy się dowiedzieć na corocznym badaniu technicznym pojazdu. Równie dobrym momentem aby sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie to wymiana sezonowa opon. Oczywiście podczas przeglądów serwisowych dostaniemy również informację czy wszystko jest w porządku.

Czy regenerować wał napędowy, półoś napędową i przegub napędowy czy wymienić na nowy?

Nie da się ukryć, iż nowe elementy takie jak wały, półosie czy przeguby napędowe, nie należą do tanich podzespołów samochodowych. Ich produkcja niesie za sobą użycie wielu specjalistycznych maszyn przez co i koszt produkcji jest znaczny. Dlatego też drogie części układu napędowego poddaje się regeneracji. Z jednej strony to doskonałe rozwiązanie jako recykling a z drugiej pozwala zaoszczędzić znaczne koszty produkcji. Elementy wałów i półosi są czyszczone , sprawdzane, jeśli trzeba to naprawiane, a następnie badane. Nie zapominajmy, że cześć regenerowana odznacza się takimi samymi właściwościami jak część nowa, pod względem jakościowym oraz technicznym. Ze względu na to, często racjonalnym rozwiązaniem jest zakup części regenerowanej oraz zdanie części zużytej, aby po regeneracji ponownie można ją było wykorzystać. Jeśli stara część nie nadaje się do regeneracji możemy być spokojni, że zostanie ona zutylizowana wedle najwyższych standardów.