Przepływomierz masowy/ilościowy powietrza - motopiema.pl
ACURA / MDX (YD3) / 3.5 AWD
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. « Wróc do  System tworzenia mieszanki paliwowej
  3. « Wróc do  Tworzenie mieszanki
  4. Przepływomierz masowy/ilościowy powietrza

Przepływomierz masowy/ilościowy powietrza do ACURA MDX (YD3) 3.5 AWD (215[kW] 292[KM])

Strona: z 1

Filtruj wg. producentów

Zaznacz wszystkich

PRZEPLYWOMIERZ POW.HONDA CIVIC VIII 1.4 DELPHI AF10145-11B1

Przepływomierz masowy powietrza

Kod produktu: AF10145-11B1/DEL

Producent: DELPHI

Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez przewodu dolotowego Ilość podłączonych styków: 5
Część pasuje do wybranego pojazdu
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: bez przewodu dolotowego Ilość podłączonych styków: 5
445,00 zł
brutto / SZT.
Dostępny

Mała ilość

Strona: z 1

Czujnik przepływu powietrza (przepływomierz)

Jego głównym zadaniem jest pomiar powietrza zasilanego przez silnik. Jest to nie zbędne aby sterownik prawidłowo dobrał odpowiednią ilość paliwa potrzebna do spalania mieszanki w cylindrze. Jest to również niezwykle ważne aby zachować normy emisji spalin na najwyższym poziomie. Niezbędnym jest tutaj uzyskanie składu stechiometrycznego mieszanki paliwowo-powietrznej.

Aby uzyskać najmniejszą misję toksycznych składników spalin konieczne jest uzyskanie składu stechiometrycznego mieszanki paliwowo-powietrznej. Tylko w takich warunkach zachowana jest prawidłowa praca reaktora katalitycznego, potocznie zwanego katalizatorem. Uzyskanie minimalnej emisji toksycznych składników w spalinach występuje tylko w określonym przedziale, z reguły gdy lambda (współczynnik masy powietrza do paliwa) zachowana jest w przedziale 0,97 – 1,03. Dzięki przepływomierzowi skład mieszanki sterowany jest w określonym przedziale, a to pociąga za sobą prawidłową pracę katalizatora. Utrzymywanie składu mieszanki w przedziale stechiometrycznym pozwala na osiągnięcie maksymalnej skuteczności przebiegu procesu dopalania toksycznych składników spalin w katalizatorze. Niesprawności związane z pracą przepływomierza mają znaczący wpływ na pracę silnika oraz na proces dopalania w układzie wydechowym.

Ze względu na fakt, iż czujnik przepływu powietrza jest bardzo czułym element, należy nie dopuścić do jego błędnych wskazań lub uszkodzenia. Zanieczyszczenia, które nie zostaną wyłapane przez filtr powietrza lub przez nieszczelną obudowę filtra lub przewodów dolotowych mogą znacząco wpłynąć na wskazania czujnika. Główne z nich to wilgoć, mgła olejowa lub cząstki stałe występujące w powietrzu zasysanym. Efektem tego mogą być błędne wskazania masy powietrza, co może prowadzić do złego sterowania ilością paliwa podawanego do kolektora dolotowego lub bezpośrednio do komory spalania. Ekstremalnym przypadkiem może być uszkodzenie czujnika i „wejście” silnika w tryb awaryjny.

Gdy wstępują niepoprawne pomiary czujnika, czego efektem może być wyświetlenie się kontrolki „check engine”, należy dokonać diagnostyki układu. Gdy pojawiające się usterki mogą świadczyć o uszkodzeniu czujnika, należy wymienić go na nowy. Pamiętajmy wymiana przepływomierza, mimo że jest to prosta czynność, może nastręczyć wielu problemów. Często zdarza się, że już podczas wymiany przepływomierza dochodzi do jego nieodwracalnego uszkodzenia. Wszelkie czynności związane z wymianą czujnika przepływu powietrza należy zlecić  w renomowanym warsztacie.

 

Nieprawidłowa praca przepływomierza skutkuje niepoprawnym doborem ilości paliwa do powietrza. Efektem tego pojawia się mieszanka uboga (zbyt mało paliwa)lub mieszanka bogata (zbyt dużo paliwa). To może powodować występowanie:

- powstanie braku zapłonu mieszanki w komorze spalania oraz przedostanie się niespalonego paliwa do układu wylotowego

- osłabienie mocy silnika

- niestabilna praca silnika na biegu jałowym oraz na podwyższonych obrotach

- powstawanie stuków w silniku

- nadmierna emisja toksycznych składników spalin

 

Zadanie przepływomierza

Przepływomierz, zwany również czujnikiem masy powietrza, znajduje się w układzie dolotowym silników wysokoprężnych i benzynowych, pomiędzy filtrem powietrza a kolektorem dolotowym. Oczywiście pomiędzy filtrem a kolektorem mogą występować również inne podzespoły, takie jak przewody, sprężarka, turbina, intercooler. Jego głównym zadaniem jest dostarczenie informacji do sterownika silnika odnośnie ilości zasysanego powietrza do silnika, a na tej podstawie wyliczana jest potrzebna ilość paliwa.

 

Rodzaje miernika masy powietrza (przepływomierza)

- przepływomierz wykorzystujący system gorącego drutu

- przepływomierza wykorzystujące system gorącego filmu