Bęben hamulcowy - motopiema.pl
ABARTH / 500 / 595 / 695 (312_) / 1.4 (312.AXD1A)
  1. « Wróc do  motopiema.pl
  2. « Wróc do  Układ hamulcowy
  3. « Wróc do  Hamulec bębnowy
  4. Bęben hamulcowy
Kategorie

Bęben hamulcowy do ABARTH 500 / 595 / 695 (312_) 1.4 (312.AXD1A) (99[kW] 135[KM])

Strona: z 1

Filtruj wg. producentów

Zaznacz wszystkich

BĘBEN HAM. FIAT T. PUNTO/BRAV MEYLE 215 523 0017

Bęben hamulcowy

Kod produktu: 2155230017

Producent: MEYLE

Strona zabudowy: Oś tylna Wymagana ilość: 2 Śr. zewn. bębna ham. [mm]: 214 Maksymalna wielkość poślizgu bębna [mm]: 181,4 Wewnętrzna wysokość bębna hamulcowego [mm]: 37 Całkowita wysokość bębna hamulcowego [mm]: 53,8 Ilość otworów: 4 Średnica otworu centrującego [mm]: 59 Ø rozmieszczenia otworów [mm]: 98 Śr. wewn. bębna ham. [mm]: 180
Część pasuje do wybranego pojazdu
Strona zabudowy: Oś tylna Wymagana ilość: 2 Śr. zewn. bębna ham. [mm]: 214 Maksymalna wielkość poślizgu bębna [mm]: 181,4 Wewnętrzna wysokość bębna hamulcowego [mm]: 37 Całkowita wysokość bębna hamulcowego [mm]: 53,8 Ilość otworów: 4 Średnica otworu centrującego [mm]: 59 Ø rozmieszczenia otworów [mm]: 98 Śr. wewn. bębna ham. [mm]: 180
72,00 zł
brutto / SZT.
Dostępny

Duża ilość

Strona: z 1

Bęben hamulcowy

Zadanie bębna hamulcowego jest w zasadzie takie samo jak tarczy hamulcowej, czyli:

  • zwalnia ruch obrotowy kołą na wskutek hamowania
  • musi w zancznym stopniu pochłaniać i rozpraszać ciepło wytwarzane podczas hamowania

Z punktu widzenia bezpieczeństwa bęben hamulcowy jest bardzo ważnym elementem układu hamlcowego. To włąsnie on przenosi największe obciążenia. W związku z tym powinien odznaczać się dużą odpornością na zużycie (ścieranie) oraz zapewniać długą żywotność. Niezawodne działanie tego rodzaju hamulca może zostać zagwarantowane, gdy bęben nie osiągnie zużycia granicznego (czyli średnica wewnętrza nie osiągnie wymiarów granicznych, aby zapewnić sztywność bębna) oraz nie ulegnie on uszkodzeniu mechnicznemu lub termicznemu. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek nieoiżądane zjawiska przedstawione powyżej, bęben katagorycznie musi zostać wymieniony, aby sprawność układu była zachowana na maksymalnym poziomie. Pamiętajmy, iż bębny należy wymieniać parami, tzn. bęben lewy i prawy danej osi.

Działanie bębna hamulcowego

Bęben hamulcowy wraz ze szczękami hamulcowymi tworzy parę cierną. Szczęka hamulcowa, która dociskana jest do wewnętrznej powierzchni bębna powoduje hamowanie koła. Ponieważ tarcie wywołane pracą układu powoduje wzrost temperatury, szczególnie ważne jest, aby bęben charakteryzował się wysoką odpornością na przegrzanie, zachowując przy tym wysoki współczynnik tarcia. Należy pamiętać, że wraz ze wzrostem temperatury powierzchni trących współczynik tarcia maleje, co powoduje spadek skuteczności hamowania.

Bęben hamulcowy musi charakteryzować się stabilnymi wymiary podczas przenoszenia obciążeń. Jest to główny parametr, który zapewnia brak owalizowania sie bębna w miarę eksploatacji. Średnica bębna nie może przekraczać dopuszczalnego poziomu pod obciążeniem i w wysokich temperaturach. Aby zapewnić w miarę stały współczynnik tarcia, na połączenieu bębna i szczeki hamulcowej, oraz niezawodne hamowanie, bęben hamulcowy powinien charakteryzowąć się następującymi parametrami:

  •     odpowiednia chropowatość powierzchni ciernej
  •     wysoka przewodność cieplna
  •     zdolność do rozpraszania ciepła
  •     możliwie wąska tolerancja kształtu i położenia podczas przenoszenia obciążeń (brak owalizacji)

W aktualnych rozwiązaniach stosuje się bębny hamulcowe występujące jako osobne elemety oraz jako element zintegrowany z łózyskiem koła. Element zintegrowany oczywiście podnosi koszty związane z wymianą bębna, ale ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Jak wiadomo bęben hamulcowy jest narażony na czynniki zewnętrzne dlatego stosuje się pokrycia natykorozyjne powierzchni zewnętrznej bębna przeciwdziałając korozji oraz zapewniając długą i bezpieczną eksploatację.